Varför ska man ha en produktprocess?
Publicerad 2014-08-22 av Johan Vallstrand
Det är så innerligt lätt att ha höga ambitioner gällande produktinnehåll - men ännu mycket vanligare att man börjar slarva och till sist sitter med produktsidor utan unikt innehåll som ingen är intresserad av. En bra metod för att undvika detta är att alltid följa en produktprocess - en steg-för-steg-lista man tydliga uppgifter. Här är exempel på hur en produktprocess kan se ut:
- Puffa på Facebook/Twitter att en ny produkt är på gång (ett par dagar innan, för viktiga produkter)
- Skaffa produktbilder
- Kolla efter Youtube-klipp
- Är det ett nytt varumärke, skriv text om varumärket
- Skriv produkttexten – tänk på SEO
- Publicera produkten
- Lägg in rekommenderade tillbehör
- Lägg in eventuella produktpuffar och sliderbilder
- Lägg ut en puff inklusive bild eller video på Facebook/Twitter/Instagram (för viktiga produkter)
- Skriv ett inlägg i bloggen om produkten, länka till den, och lägg in en bild i bloggen (exempelvis på när ni packar upp produkten till butiken)
- Skriv en text om produkten till nästa nyhetsbrev (för viktiga produkter)
- Skicka en pressrelease om produkten (för viktiga produkter)
- Skapa Adwords-annons/-er