Så här undviker du priskrig med dina konkurrenter
Publicerad 2014-09-04 av Johan Vallstrand
Pris är starkt förknippat med lönsamhet, och att prissätta produkter i en e-handel är bland det svåraste och mest delikata som finns. Efter att du har prissatt dina produkter kommer du stöta på en uppgift som är ännu svårare - strategiska prisändringar.
Hur mycket ska man sänka?
Som säljare kanske du lockas att sänka en produkt som kostar 1000 kr till 950 kr för att sälja ytterligare lite mer. Men med 30% marginal kräver denna 5% prissänkning en volymökning på 28% för att vinsten ska vara oförändrad. Säljer du alltså redan 20 exemplar i månaden av produkten så måste du nu sälja minst 26 stycken innan du överhuvudtaget har ökat din vinst. Detta kan med ett mer komplicerat uttryckssätt beskrivas som att priselasticiteten måste vara 5,6. För varje procents prissänkning ska volymen stiga med 5,6%. Priselasticiteten överstiger sällan 2.
Om du ändå genomför en prissänkning och får en försäljningsökning och nu säljer 30 produkter i månaden så är finns det ingen garanti att denna ökning är varaktig - alla konkurrenter kan kopiera din prissänkning . I slutändan tjänar både du och dina konkurrenter mindre pengar. Marknadsandelarna är oförändrade men intäkterna lägre. Du är missnöjd. Mer information om prisstrategi kan ni läsa här.
Kunderna vänjer sig
Kunderna däremot vänjer sig snabbt vid förändrade priser. Efter en tids priskrig kommer kunderna ha vant sig vid ett lägre pris och satt värdet av produkten till det låga priset. Det är då mycket svårt att återställa förväntningarna till en högre prisnivå.
Om du betonar pris före fördelar och värde så kommer dina kunder att strunta i allt annat än pris och du förlorar möjligheten att framhålla dina fördelar och unika selling points. Priskrig slår sällan ut konkurrenter, och motståndare i ett priskrig håller ofta ut absurt länge - även då priskrigen orsakar stora förluster stannar företag envist kvar i kriget.
Hur ska du då göra för att undvika priskrig?
- Undvik strategier som tvingar dina konkurrenter att svara med lägre priser. Fokusera istället på skillnader i värde för kunden snarare än pris.
- När du tittar på konkurrenters priser, se till att du verkligen förstår dem. Gör det också enkelt för dina konkurrenter att förstå dina priser - om någon sänker priserna, se till att du förstår varför innan du följer efter. Är det så att du sänker ditt pris tillfälligt för att bli av med ett omodernt lager så se till att det går fram så dina konkurrenter inte missuppfattar dig.
- Inte alla prissänkningar från konkurrenter behöver bemötas. Om du behöver svara på en prissänkning, gör det med att stärka din fördelar istället. Leverera snabbare, ge bättre kundservice eller liknande.
- Se till att balansen mellan upplevt värde och pris är rätt. Om du introducerar en ny produkt som ger mer värde för kunden, sätt då priset därefter och inte efter vad alternativen är prisade till.
- Hitta och utveckla nischer som inte är lika priskänsliga som din huvudmarknad.