« Tillbaka till alla inlägg

Hur kan ditt varumärke tjäna på rabattkoder?

Publicerad 2014-09-25 av Johan Vallstrand

[Rabattkoder och rabattkuponger](/tillval/rabattkoder-och-presentkort) är ett omdebatterat ämne inom e-handel. Möjlighet att ge rabatter i sin e-handel är för de flesta en självklarhet, men när är egentligen rabattkampanjer lönsamma för ett varumärke?

Fördelar med rabattkampanjer:

  • Bra sätt att få kunder att handla igen
  • Är ett sätt att skaffa nya kunder
  • Bra sätt att marknadsföra nya produkter
  • Goodwill och belöning åt trogna kunder
Nackdelar med rabattkampanjer: 
  • Kan minka snittordervärde, ett viktigt nyckeltal
  • Kan uppmuntra rena prisjägare
  • Kan göra att kunder förvänta sig att få rabatter även framöver
På det stora hela kan man säga att rabattkampanjer inte ska användas för att trycka in nya kunder med förhoppning att dessa sedan kommer återkomma löpande. Bättre är att använda rabatter och rabattkampanjer som en del av en större marknadsstrategi där man försöker nå och få ordrar som man annars inte hade fått. Och glöm inte - följ upp resultaten och lär dig av varje kampanj!

Vill du ha mer hjälp med marknadskampanjer, eller få bättre verktyg för att kunna driva rabattkampanjer? Kontakta oss på Ashop!

« Tillbaka till alla inlägg