« Tillbaka till alla inlägg

Få besökarnas e-post så tidigt som möjligt

Publicerad 2014-09-08 av Johan Vallstrand

Ett problem som uppstår när man vill öka sin konvertering genom att minska mängden övergivna varukorgar i en e-handel är att man ofta saknar e-post till kunder som har övergivit sina varukorgar. E-postadress samlas ofta in sent i kassaprocessen, och många besökare har redan stängt ner sidan innan dess.

En sätt att komma runt detta är är be om kundens mailadress tidigare i köpflödet - antingen först av allt i kassan om detta inte saboterar köpflödet eller genom följande upplägg: När en kund som surfar på sidan och har minst en produkt i varukorgen flyttar muspekaren mot att stänga sin webbläsare så visar sidan upp en ruta med ett meddelande till kunden enligt bilden ovan. Kunden ombeds fylla i i sin e-post mot att få en rabatt på någon kringtjänst eller tillbehör (dvs inte på varan i varukorgen). De besökare som fyller i e-post här kan man sedan bearbeta för att konvertera till en betalande kund. Smart och enkelt!

Läs fler tips kring hur du kan konvertera bättre i din e-handel här.

« Tillbaka till alla inlägg